Szwedzki, nowy design a światowe trendy
W znanym, polskim łamańcu językowym pada pytanie: I cóż, że ze Szwecji? My pytamy: a czemu nie? Szwedzki design zdobył już dawno bardzo stabilną pozycję na świecie oraz rozgościł się na dobre również w naszych rodzimych domach. I zdecydowanie nie spoczął na laurach – zmienia się i rozwija nieustannie. Co takiego piszczy w trawie w aktualnych trendach made in Sweden?
Dla wielu osób szwedzkie wzornictwo jest głównie związane z popularną siecią sklepów, których założycielem i pomysłodawcą był zmarły w zeszłym roku przedsiębiorca Ingvar Kamprad. Ich projektanci w większości stawiają na prostotę i funkcjonalność, które tak dobrze wpisują się w styl skandynawski, wciąż obowiązujący na całym świecie.
Oprócz nurtu popularnego, który możemy spotkać niemal pod każdą szerokością geograficzną, Szwecja ma obecnie grupę ciekawych świata, młodych designerów, którzy, czerpiąc z bogatego dorobku oraz tradycji swojego kraju, sięgają po nowoczesne rozwiązania i tworzą nową, pociągającą jakość.
Dziś chcielibyśmy przedstawić Wam sylwetki kilku „młodych gniewnych” z zakresu szwedzkiego wzornictwa oświetleniowego oraz pokazać, jak wpisują się oni w światowe, obowiązujące obecnie trendy designerskie.
Nowoczesna tradycja – projekty Niclasa Hoflina
Nowoczesność bynajmniej nie musi oznaczać od razu rewolucji. Czasami wystarczy genialna umiejętność łączenia tego, co tradycyjne z nowymi pomysłami i technologiami. Takie właśnie są projekty Niclasa Hoflina.
W jego dziełach pobrzmiewają echa kultowych szwedzkich i duńskich lamp z lat 50. i 60. ubiegłego wieku, gdzie szczególną rolę grały skrajna prostota, zgeometryzowana forma oraz kolor.
Hoflin uważa, że żadna z dziedzin życia nie jest odizolowana od innych, wszystkie powinny być ze sobą ściśle powiązane. Życie codzienne, architektura, sztuka i przedmioty, którymi się otaczamy, muszą tworzyć harmonijną całość.
Wspomnianą harmonijność projektów autor uzyskuje przez elegancką i subtelną linię przedmiotów, zamkniętą w najprostszych bryłach geometrycznych oraz zastosowanie wysokiej klasy materiałów – głównie szkła i metalu. Poprzez kontrasty powierzchni matowych i połyskujących, kreuje oryginalny charakter swoich lamp. Wszystko razem współtworzy tak uniwersalne projekty, jak Palazzo Medio z bursztynowego pół przepuszczającego szkła czy Hunter Grand, w pięknych i żywych kolorach.
W Azzardo przyświecają nam podobne wartości. Również szukamy idealnego balansu pomiędzy elegancją i klasyczną prostotą oraz przykładamy wielką wagę do zastosowania wyłącznie materiałów najwyższej klasy. Pochodzące z serii NORD produkty takie, jak rodzina lamp Zyta, Sweden lub Tessio, odnoszą się do podobnych wartości. Równie wielką rolę, jak w projektach Hoflina, odgrywa w nich zastosowanie modnych obecnie elementów matowych, które potrafią ożywić każdy, nawet najbardziej ascetyczny przedmiot.
Szwedzka ekstrawagancja i pop-design
Istnieje również drugie oblicze projektów oświetleniowych proste ze Szwecji. Oprócz tradycyjnej gałęzi lamp, które nowoczesność wyrażają głównie przez zastosowanie ciekawych zestawień materiałów (kontrasty matowej powłoki klosza ze szkłem lub metalem wypolerowanym na wysoki połysk), istnieje też grupa projektantów, którzy poszli w stronę awangardy.
Należą do nich bez wątpienia młode i nietuzinkowe projektantki ze Sztokholmu – Sofia Lagerkvist i Anna Lindgren, założycielki grupy Front Design, zafascynowane połączeniem elementów bezpośrednio z natury, technicznych części i świata magii.
Czym się wyróżniają? Ich projekty opowiadają historie o procesie twórczym, zastosowanych materiałach. Pojawiają się lampy stojące, których ramiona, zamiast wyginać się w tradycyjny łuk, płyną i falują, tworząc niezmiernie ozdobne kształty. Pojawiają się przestrzenne sfery, puste w środku, gdzie ażurowa powłoka, cięta laserowo, daje niesamowitą grę światła i cienia.
Z zespołem Front współpracuje również kreatywna projektanta Charlotte von der Lancken, głównie znana z serii lamp w kształcie zwierząt – królików lub jeleni. W ich przypadku designerka kieruje się zdecydowanie w stronę sztuki pop i nurtu postmodernistycznego, oswajając je w przedmiotach codziennego użytku, o bardzo dekoracyjnym charakterze.
Drugim projektem, który przyniósł jej olbrzymią popularność na świecie, jest seria lamp Melt, wykonana we współpracy z pochodzącym z Tunezji projektantem Tomem Dixonem. Główną ozdobą produktów są nieregularne klosze, wykonane z materiałów w najmodniejszych ostatnio kolorach miedzi lub aluminium. Sięgnięto tu po prostą konstrukcję, przykuwającą uwagę głównie poprzez wyrazistość zastosowanych materiałów.
W Azzardo stawiamy również na charakterność i wysoką jakość produktów. Wśród naszych popularnych serii można również znaleźć duże, szklane formy, które mogą być fenomenalną ozdobą każdej przestrzeni – zarówno prywatnej, jak i publicznej. Można w tym miejscu wspomnieć choćby lampę wiszącą Cindy, w pięknym subtelnym kolorze oraz oryginalną Campanę – nieregularną i ozdobną, idealną do przestrzeni kuchennej lub salonu.
Jaka jesteś, Szwecjo?
Choć popularna odsłona stylu skandynawskiego zdaje się być bardzo jednorodna, to szwedzki design pokazuje wiele twarzy. Może być spokojny i zbalansowany lub nietuzinkowo oryginalny. Widać w nim jednak kilka ogólnych cech, które wiążą wszystkie projekty.
Szwedzi stawiają na wysoką jakość materiałów. Obecnie w produktach oświetleniowych jest to przede wszystkim szkło i metal. Często to one stanowią główny akcent dekoracyjny produktu.
Prostota nie musi oznaczać jednak ascetyczności, z którą często kojarzymy styl skandynawski. Młodzi szukają nowych inspiracji, łącząc światowe trendy z własnym dziedzictwem, z którego są niezmiernie dumni. Szwedzki design jest zatem połączeniem tego, co najlepsze w tym kraju, z powiewem nowości, z dbałością o każdy, najmniejszy nawet detal. Jaka jest Szwecja? Dumna, oryginalna i wciąż modna!
Zostaw komentarz