Japońscy mistrzowie designu – minimalizm w orientalnym wydaniu
We współczesnych aranżacjach wnętrz dominują tendencje o zabarwieniu minimalistycznym. Klasyczne stwierdzenie: Less is more, idealnie wręcz pasuje do filozofii wielu obecnych projektantów. Ascetyczne nurty miewają jednak różnorodne oblicza.
W zeszłym roku coraz więcej mówiło się o twórcach pochodzących z Japonii. Kraj Kwitnącej Wiśni słynie z ciekawego i kompleksowego podejścia do aranżacji przestrzeni, za którym często stoi głębsza myśl i filozofia. Również oświetlenie wpisuje się w tę sferę, tworząc zintegrowaną całość z meblami, kolorem ścian i tekstyliami. Jakie są najciekawsze propozycje ostatnich miesięcy od japońskich projektantów? Dziś odbędziemy wycieczkę do krainy Dalekiego Wschodu, pełnej lamp i nowatorskich sposobów na oświetlenie domu i mieszkania.
Japońskie rozumienie stylu
Designerzy z Japonii podchodzą kompleksowo do projektowania, zwracając uwagę nie tylko na sam przedmiot, ale również na otoczenie, w którym powinien się on znaleźć. W swoich dziełach łączą elementy tradycji, otaczającej ich natury, skłonności do minimalistycznej i oszczędnej formy. Każdy element jest ściśle przemyślany i powiązany z pozostałymi.
Do podstawowych atrybutów projektu zalicza się linia – wykorzystywana do kształtowania przedmiotu, wyznaczania granic poszczególnych pól, a także do dekoracji.
Warto również pamiętać, że w japońskiej kulturze, a co za tym idzie również w designie, olbrzymie znaczenie ma kolor, który potrafi mieć znaczenie czysto symboliczne. Do najpopularniejszych barw, często spotykanych we wnętrzach oraz w przedmiotach codziennego użytku zaliczają się: biel i czerń, czerwień, zieleń, błękit i złoto.
Japończycy cenią prostotę. Większość projektowanych przez nich przedmiotów pozbawiona jest nadmiernej dekoracji. Rolę ozdoby przejmuje kształt – skupiony wokół prostych brył geometrycznych. Istotne jest też zastosowanie zróżnicowanych materiałów – mogą pojawiać się połączenia drewna i szkła lub papieru.
Ciekawym elementem japońskiego minimalizmu jest filozofia wabi sabi, która zyskała sporo zwolenników w ostatnich miesiącach. Na czym polega? Nurt ten ucieka od doskonałości ascetycznych form, zakłada, że wszystko przemija, również przedmioty codziennego użytku, które mogą być zdekompletowane lub odnawiane. Dzięki temu minimalizm w wydaniu japońskim nie jest zimny i perfekcyjny, a wręcz nabiera ciepłego, ludzkiego wymiaru.
Niech stanie się światło!
Bardzo istotnym elementem japońskiego designu jest oświetlenie, które potrafi stać się najbardziej dekoracyjną strukturą we wnętrzu. Współcześni projektanci umiejętnie łączą tradycyjne materiały i wzornictwo z nowoczesnością oraz ogólnoświatowymi trendami.
Świetne przykłady takich eklektycznych umiejętności dostarcza Toshiyuki Tani, architekt młodego pokolenia, który tworzy swe klasyczne w kształcie żyrandole, wykorzystując bambusowe paski, zestawiane niekiedy z papierem lub tkaniną dla uzyskania gładkiej, płaskiej powierzchni. Powstają w ten sposób niesamowite formy kwiatowe, dające piękną i delikatną grę światła i cienia.
Podobna czystość designu i zbliżony sposób do interpretacji kształtów zaczerpniętych ze świata flory, pojawia się w naszych lampach z serii 3D.
Bardziej geometryczne interpretacje, skupiające się na estetyce linii, kształtu oraz koloru, pojawiają się w projektach grupy Nendo – na przykład w ich lampach Dancing Square. Ażurowa kula, wykonana z pomalowanej na biało stali, idealnie uzupełnia niemal każdą przestrzeń zaaranżowaną w ascetyczny i wyważony spokój. Podobne budowanie sfery – dzięki białym powierzchniom poszczególnych elementów – pojawia się też w lampie Azzardo Pills, w której zamiast metalu, wykorzystaliśmy mlecznobiałe, szklane tafle.
Geometria i ascetyczna prostota wyróżniają projekty grupy RKDS, która na targach w Sztokholmie w zeszłym roku przedstawiła swoje najnowsze dzieło – Oculusa.
Jest to zespół lamp stołowych, wydrukowanych z plastiku na drukarce 3d. Mają kształt niepełnego cylindra, który z jednej strony nie jest domknięty. Właśnie w tym miejscu znajduje się źródło, dające snop światła o idealnie okrągłym kształcie. Jest to symboliczne nawiązanie do słońca i odwołanie do natury, w sposób nowoczesny i bardzo uproszczony.
Dwa światy – jeden design
Japonia od lat łączy dwie rzeczywistości – świat tradycji i kultury japońskiej, pełnej bogatej symboliki, koloru oraz współczesność, wyrażaną poprzez najbardziej nowoczesne technologie. Obie przestrzenie można dostrzec w przedstawionych powyżej projektach. Japoński design oświetleniowy wykorzystuje klasyczne materiały, znane od wieków, nawiązuje do natury w kształtach lub sięga po wzornictwo znane w tym kręgu od stuleci.
Mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni coraz chętniej korzysta ze światowych trendów, zawsze interpretując je jednak według swojej wrażliwości i silnie zakorzenionych wartości. Dzięki temu powstaje minimalizm bliski natury, pełen życia i ciepła.
Zostaw komentarz