Oświetlenie firmy – jak dobrać idealne lampy?
Dobrze oświetlona przestrzeń zapewnia wygodę i bezpieczeństwo. Trzeba o to zadbać nie tylko w domu, ale także w miejscu do pracy, gdzie lampy muszą być praktyczne i estetyczne, spełniając również ściśle określone normy.
Jak zatem odpowiednio oświetlić firmę? Jakich lamp użyć i gdzie je zamontować? Jak zadbać o natężenie światła? Nieco wskazówek znajdziecie poniżej.
Idealne warunki świetlne w biurze od strony formalnej, czyli kilka słów o rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Odpowiednie oświetlenie w miejscach pracy w biurze musi spełniać szereg restrykcyjnych przepisów, by zapewniać pełne bezpieczeństwo i funkcjonalność, a także gwarantować wygodne warunki do realizacji zadań służbowych, co przekłada się na efektywność pracy. Do najważniejszych aktów prawnych, regulujących kwestię oświetlenia na stanowiskach pracy, zaliczają się:
- Rozporządzenie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,
- Kodeks Pracy.
Oprócz tego każde źródło światła, zastosowane w danym pomieszczeniu służbowym (lampy sufitowe, stojące i ścienne), musi mieścić się w parametrach zgodnych z Polskimi Normami.
Dlaczego to tak ważne? Właściwe oświetlenie w miejscach, gdzie pracują ludzie, ma prowadzić do dobrej widoczności na każdym stanowisku wszystkich przedmiotów, nie powodując nawet najmniejszego dyskomfortu. Wpływa to na skuteczność działania, ogólne samopoczucie użytkowników i ich dobrą kondycję zdrowotną.
Praktyczne oświetlenie do firmy – wskazówki i rady, jak oświetlić przestrzeń na danym stanowisku
Jakie zatem powinny być same produkty oświetleniowe? Gdy dobiera się lampy do biura, zgodnie z przepisami BHP, trzeba zadbać o właściwe oprawy, źródła światła, a także przemyślane rozmieszczenie wszystkich elementów w przestrzeni.
Jak oświetlić każde ze stanowisk pracy? Ogromny wpływ ma natężenie oświetlenia. Co ciekawe przepisy zwracają uwagę na to, że jeśli tylko jest to możliwe w biurach powinno się wykorzystywać naturalne światło słoneczne, wpadające przez okna, drzwi i świetliki. Oprócz niego trzeba oczywiście zastosować oświetlenie sztuczne, na które składa się:
- oświetlenie ogólne (lampy sufitowe lub wiszące),
- oświetlenie zadaniowe na stanowiskach pracy (lampy stojące),
- oświetlenie awaryjne i ewakuacyjne (taśmy LED, oczka wpustowe).
Odpowiednie oświetlenie w biurze trzeba zbudować tak, by wyeliminować olśnienie i migotanie światła, co ma ogromny wpływ na spadek efektywności pracy i pojawienie się dyskomfortu u pracowników. W takich warunkach szybciej odczuwają zmęczenie i zgłaszają rozmaite dolegliwości (ból głowy, oczu). Nie zapominajmy przy tym o takich kwestiach, jak rozkład luminacji (jasność wizualna), który odpowiada za odbierane wrażenia świetlne – składają się na niego odbicia światła i natężenie światła na powierzchniach.
Przy lampach biurkowych warto zwrócić uwagę na kierunkowość światła – trzeba bowiem równomiernie doświetlić cały blat do pracy – bez odbłysków i cieni. Dobrym pomysłem mogą okazać się lampy z regulacją wysokości i kąta padania światła.
Jakie powinno być właściwe natężenie światła? Dla lamp ogólnych wynosi ono ok. 100 lx. Przy lampach zadaniowych, doświetlających stanowiska do pracy, niezbędne są już źródła światła dające ok 300-500 lx (w zależności od stopnia precyzji realizowanych zadań).
Lampy powinny być trwałe, wykonane z materiałów odpornych na uszkodzenia, nawet przy intensywnym użytkowaniu. W pomieszczeniach socjalnych, łazienkach i w miejscach o wysokiej wilgotności stosuje się natomiast oprawy hermetyczne o wysokim współczynniku IP.
Co jeszcze może mieć znaczenie? Wybierajmy produkty, które mają neutralną temperaturę barwową (oświetlenie ogólne). Produkty zadaniowe mogą emitować światło o chłodniejszych tonach (światło niebieskie), sprzyjające koncentracji. Na stanowiskach, gdzie ważna jest duża zdolność do rozpoznawania barw, trzeba zastosować żarówki i lampy, które mają dobry wskaźnik oddawania barw. Dzięki temu bez trudu uda się prawidłowo rozpoznać lub połączyć różne odcienie, co ma znaczenie w pracy projektanta, fotografa, specjalisty od promocji.
Funkcjonalne oświetlenie LED w miejscu pracy – dlaczego tak wiele osób wybiera energooszczędne lampy LED?
Już jakiś czas temu w obiektach biurowych zaczęto odchodzić od takich rozwiązań, jak tradycyjne żarówki. Ich miejsce zajęło oświetlenie LED. Czym się wyróżniają takie produkty? Przede wszystkim gwarantują znacznie mniejsze zużycie energii, przy zachowaniu optymalnego komfortu i dobrej zdolności rozpoznawania przedmiotów. Tak obniża się koszty związane z oświetleniem firmy. Lampy LED to także większa żywotność i szeroki wybór produktów do oświetlenia rozmaitych stanowisk pracy w pomieszczeniach i nie tylko.
Nowoczesne oprawy LED i źródła światła wykonane w tej technologii występują w różnych wariantach, zapewniając zróżnicowane natężenie, ale też inne parametry (barwa światła, oddawanie barw, kolor). Niekiedy da się nawet modyfikować kluczowe ustawienia, jeśli wybierze się choćby oświetlenie LED RGB. Wykorzystanie takich lamp pozwala zatem uzyskać optymalne warunki we wszystkich pomieszczeniach, zgodne z restrykcyjnymi normami.
Lampy na zewnątrz budynków – oświetlenie elewacji i posesji w biurze
Czy jednak oświetlenie firmowe ma być zamontowane tylko w ramach stanowisk pracy i korytarzy biurowców? Równie ważne jest zastosowanie lamp na zewnątrz – na elewacji i w bezpośrednim sąsiedztwie biura. Z jednej strony zwiększa to komfort przemieszczania się w terenie po zapadnięciu nocy. Z drugiej podnosi prestiż marki, wpływa na jej odbiór i postrzeganie wśród kontrahentów i potencjalnych klientów.
W tej roli często stosuje się oświetlenie LED na elewację (kinkiety ścienne, lampy wpustowe), ale też słupki oświetleniowe na podjazdach, lampy najazdowe, montowane w poziomie gruntu. Szeroki wybór takich produktów o wysokim współczynniku IP znajdziecie również na naszej stronie.
Oświetlenie w miejscach pracy – dla wygody i bezpieczeństwa swoich pracowników
Lampy w firmie to jedna z najważniejszych rzeczy do zaprojektowania na samym początku urządzania gabinetów, open space’ów, części wspólnych. Prawidłowe oświetlenie w biurze musi być dopasowane do rodzaju pracy oraz indywidualnych potrzeb użytkowników.
Do oświetlenia chętnie stosuje się oprawy LED – energooszczędne, trwałe, pozwalające na to, by dopasować natężenie oświetlenia i inne kluczowe parametry. Warto stawiać wyłącznie na produkty najwyższej jakości, które nie tylko spełniają oczekiwania pracowników i wpływają pozytywnie na jakość ich pracy, ale też odpowiadają Polskim Normom. To wszystko przełoży się na bezpieczeństwo i komfort podczas codziennej realizacji obowiązków służbowych.
Zostaw komentarz