Oświetlenie sklepu odzieżowego – jak dobrać idealne lampy?
Oświetlenie zawsze powinno być dopasowane do przestrzeni, w której umieszcza się punkty świetlne. Dzięki temu zapewnia równocześnie wygodę i bezpieczeństwo użytkowania, ale też buduje odpowiedni klimat i wpływa na samopoczucie użytkowników. Tak też jest z lampami w sklepach odzieżowych.
Jakie oświetlenie sklepu z ubraniami wybrać? Czym powinny się wyróżniać oprawy i źródła światła? Z jakiej barwy światła korzystać? Więcej informacji znajdziecie w dzisiejszym artykule.
Różne sposoby na oświetlenie sklepowe
Skuteczne oświetlenie sklepowe musi składać się z przynajmniej kilku typów opraw, które gwarantują optymalne warunki we wszystkich strefach lokalu – od części sprzedażowej, przez punkt z kasami i przymierzalnie, po zaplecze. W tego typu wnętrzach niezbędne jest bowiem klasyczne oświetlenie ogólne, które pozwala na bezpieczne i swobodne przemieszczanie się dla klientów i personelu sklepowego we wszystkich pomieszczeniach.
Równie ważne, jeśli nie nawet ważniejsze, jest mocniejsze doświetlenie przestrzeni, gdzie została zbudowana ekspozycja produktów na sprzedaż. Dotyczy to oczywiście nie tylko regałów i półek, równie ważne jest oświetlenie witryn sklepowych, które przyciągają spojrzenia potencjalnych klientów i przekonują ich do przekroczenia progu sklepu.
Oprócz tego we wnętrzach chętnie stosuje się oświetlenie dekoracyjne, które dopasowuje się do charakteru sklepu. Stanowi ono ważny punkt całej aranżacji wnętrz.
Oświetlenie sklepu – lampy sufitowe, wiszące czy podłogowe do Twojego sklepu?
W sklepach stosuje się wiele zróżnicowanych typów opraw oświetleniowych. Najczęściej są to modele techniczne (oprawa przemysłowa), które wyróżnia najwyższa funkcjonalność i wytrzymałość podczas wieloletniego użytkowania. Wpływa na nie przede wszystkim materiał wykonania. Bywa to:
- tworzywo sztuczne,
- metal (aluminium, stal nierdzewna),
- szkło.
Nie oznacza to jednak, że we wnętrzach sklepowych nie mogą pojawić się lampy ozdobne. Kształt i kolor obudowy zależy od indywidualnych preferencji właściciela, estetyki firmy oraz specyfiki konkretnego lokalu.
Jako oświetlenie główne najczęściej stosuje się:
- lampy sufitowe,
- lampy wiszące.
Natomiast jeśli chce się precyzyjnie oświetlić produkty w sklepie, lepiej wybrać modele pozwalające wyregulować kąt świecenia – świetnie sprawdza się zwłaszcza reflektor LED. Dobrym pomysłem jest montaż lamp na szynoprzewodach (systemy oświetlenia szynoprzewodowe), co ułatwia dopasowywanie warunków świetlnych do konkretnych potrzeb ekspozycji.
W roli oświetlenia uzupełniającego mogą pojawiać się lampy ścienne lub stojące, a także dekoracyjne taśmy LED. Czasami jako dodatkowe oświetlenie na zapleczu stosuje się naświetlacz LED – idealnie sprawdzający się nawet podczas pracy w trudnych warunkach.
Co ciekawe niektóre lampy mogą nie tylko być źródłem światła, ale też wsparciem w ogrzewaniu (głównie jednak stosowanym w lokalach gastronomicznych) – warto przyjrzeć się różnym rozwiązaniom i sprawdzić, jaka jest ich wydajność grzewcza.
Oświetlenie LED sklepu – energooszczędne źródła światła do lokalu usługowego
Gdy wybiera się sposób oświetlenia do sklepu, warto dopasować odpowiednie źródła światła. Świetnym rozwiązaniem są już wspomniane kilkukrotnie rozwiązania LED. To solidna oszczędność roczna – mniejsze zużycie prądu, przy zachowaniu optymalnych warunków świetlnych, które przekonają każdego klienta. Dodatkowo tego typu rozwiązania wyróżniają się solidną trwałością i żywotnością – bez względu na to, czy wybierze się zintegrowane lampy LED, czy modele z wymiennymi żarówkami.
Ciekawe możliwości dają ponadto produkty LED RGB, pozwalając na regulowanie tego, jaka jest temperatura barwowa światła (biała ciepła, neutralna, biała zimna) oraz kolor światła. Niektóre rozwiązania są wyposażone w ściemnianie (funkcja ściemniacza). Dodatkowo coraz częściej stawia się na inteligentne żarówki i lampy (również łączone np. z czujnikiem ruchu choćby na zapleczu). W ten sposób steruje się oświetleniem zdalnie – z pomocą pilota lub aplikacji. Co więcej da się włączać i wyłączać lampy, regulować parametry światła, a także zapisywać wybrane ustawienia czy tworzyć harmonogramy oświetleniowe dla automatyzacji oświetlenia sklepu.
Oświetlenie LED i inne źródła światła a kluczowe parametry – natężenie i barwa światła
Kluczowy aspekt to dobór odpowiednich parametrów światła – bez względu na to, czy stosuje się rozwiązania pozwalające na regulację, czy nie. Na co zwracać szczególną uwagę? Podstawą jest natężenie światła – w sklepie powinno ono wynieść ok. 750 luksów (to liczba lumenów na każdy metr kwadratowy). Mocniejsze światło stosuje się zwłaszcza w strefie ekspozycji i w przymierzalniach.
Ponadto niezbędna jest odpowiednia temperatura barwowa światła. Aby klienci mogli swobodnie oglądać ubrania, warto zapewnić barwę jak najbardziej zbliżoną do światła słonecznego (biała naturalna). Co więcej trzeba jeszcze zapewnić oświetlenie mające wysoki współczynnik oddawania barw (nie niższy niż Ra 90). Zmniejszy to ryzyko przekłamań w kolorystyce ubrań.
Praktyczne i modne oświetlenie sklepów – podsumowanie
Gdy tworzy się systemy oświetlenia sklepów (bez względu na to, czy mówimy o urządzaniu sklep spożywczego czy odzieżowego), trzeba zwracać uwagę na wiele kwestii. Przede wszystkim należy odpowiednio rozplanować wszystkie punkty świetlne oraz typ opraw. Później trzeba jeszcze dopasować produkty o właściwym świetle (temperatura światła, natężenie, współczynnik oddawania barw). Tak tworzy się warunki, w których klienci chętnie przychodzą i wracają do sklepu, ale też regularnie robią w nim zakupy, bo czują się tam naprawdę dobrze.
Zostaw komentarz