oświetlenie sklepu

Oświetlenie sklepu odzieżowego – jakie lampy muszą do niego trafić?

Dobre oświetlenie do sklepu z odzieżą musi łączyć kwestie typowo praktyczne, z budowaniem atmosfery i marki konkretnej przestrzeni. Do tego celu trzeba wykorzystać różne rodzaje opraw oświetleniowych.

Z czego powinno się składać oświetlenie sklepu odzieżowego? Gdzie montuje się lampy i jakie produkty najlepiej zastosować? Jak temperatura barwowa światła wpływa na warunki w poszczególnych strefach sklepu? O tym przeczytacie poniżej.

Jakie oświetlenie do sklepu odzieżowego wybrać – funkcja lamp we wnętrzach

Odpowiednie oświetlenie to kluczowy element w budowaniu przestrzeni usługowej w sklepie odzieżowym. Lampy pozwalają przemieszczać się we wnętrzu, oglądać i sprawdzać prezentowane towary. Z ich pomocą buduje się klimat i wpływa na samopoczucie klientów. Jeśli zadba się o to, by oprawy, wyposażone w dobre źródła światła, znalazły się w kluczowych punktach, klienci chętniej wchodzą do sklepu i dokonują zakupów. Źle dobrane i niekorzystnie rozmieszczone oprawy oświetleniowe nie pozwalają odpowiednio wyeksponować produktów, ale też mogą wpływać negatywnie na samopoczucie klientów (np. efekt olśnienia).

Warto zatem dobrze przemyśleć kwestię doboru lamp do wnętrz sklepowych, by wybrać odpowiednie produkty do każdej ze stref oraz zapewnić właściwe natężenie oświetlenia w każdym z punktów lokalu usługowego.

Najważniejsze strefy oświetleniowe w sklepie

Przestrzenie sklepu odzieżowego dzielą się na różne strefy funkcyjne. Oczywiście musi uwzględniać profesjonalne oświetlenie sklepów. Najwięcej miejsca zajmuje zazwyczaj przestrzeń ekspozycyjna. Oprócz niej występuje też witryna sklepowa (również w galerii handlowej), przymierzalnie, kasy. W każdym z tych miejsc trzeba zapewnić dobre warunki świetlne.

Jakie oświetlenie jest potrzebne? Do najważniejszych typów zalicza się:

  • oświetlenie ogólne,

  • oświetlenie akcentujące (oświetlenie regałów, wieszaków z ubraniami),

  • oświetlenie dekoracyjne.

Podstawą jest oczywiście równomierne oświetlenie główne, dzięki któremu można przemieszczać się w całej przestrzeni. Lampy akcentujące natomiast to specjalne oświetlenie zadaniowe, dzięki któremu udaje się skupić uwagę klientów na prezentowanych towarach, przekonując ich do wejścia do sklepu (witryna sklepowa) lub przyjrzenia się produktom znajdującym się na półkach.

Oświetlenie dekoracyjne ma natomiast budować klimat wnętrza – zapraszający gości do wejścia oraz sprawiający, że klienci chętniej przebywają w sklepie i robią w nim zakupy. Co więcej lampy dekoracyjne potrafią wpisywać się w estetykę marki, stając się elementem szeroko rozumianej identyfikacji wizualnej firmy.

Lampy LED do oświetlenia sklepu odzieżowego – energooszczędność i wygoda

Profesjonalne oświetlenie sklepów odzieżowych coraz częściej wykorzystuje nowoczesne produkty LED. Pozwala to uzyskać szereg korzyści pod względem funkcjonalności przestrzeni i optymalizacji kosztów. Technologia LED sprawia bowiem, że oświetlenie jest znacznie bardziej energooszczędne, a źródła światła odznaczają się większą żywotnością. Można zdecydować się na rozwiązania o różnej formie, zapewniające właściwe parametry techniczne (natężenie światła, barwa światła). Dzięki temu sklep odzieżowy jest zawsze perfekcyjnie doświetlony.

Jakie lampy LED do sklepu najlepiej wybrać? Dostępność wysokiej jakości produktów jest naprawdę spora, co sprawia, że zastosowanie oświetlenia LED staje się coraz powszechniejsze. Można bowiem oświetlić sklep odzieżowy, wykorzystując:

  • plafony LED,

  • lampy wiszące,

  • reflektory (wygoda regulowania kąta padania światła),

  • kinkiety.

Rozwiązania tego typu pozwalają ponadto na zdalne sterowanie oświetleniem – włączanie/wyłączanie lamp, regulację temperatury barwowej, natężenia czy koloru światła z pomocą aplikacji mobilnej lub pilota. Wystarczy tylko zdecydować się na produkty typu smart. To dodatkowa wygoda oraz oszczędność czasu i pieniędzy dla właścicieli sklepów.

Pamiętajmy, że rodzaj opraw oświetleniowych zależy w pełni od miejsca montażu lampy. W sklepach odzieżowych najlepiej bowiem nie stosować wyłącznie jednorodnego oświetlenia. W gablotach i nad regałami powinny znaleźć się spoty, w przymierzalniach lampy proste i praktyczne (plafony LED i kinkiety). Przestrzeń w pobliżu kas warto natomiast doświetlić okazałą oprawą wiszącą, w tym nawet stylowym żyrandolem.

Co więcej formę lamp należy zawsze dopasować do grupy odbiorców. W sklepie młodzieżowym najczęściej stawia się na prostotę i mocniejsze światło. W lokalach z ubraniami dla nieco starszej klienteli dominuje klasyka i przytulność.

Dobrze dobrane oświetlenie sklepu odzieżowego – klasyczne lampy czy szynoprzewody?

W wielu sklepach odzieżowych praktyczne oświetlenie techniczne jest najczęściej wybierane – to produkty trwałe, odporne na uszkodzenia, łatwe do utrzymania w czystości. Nie stroni się jednak od nowoczesnych rozwiązań dekoracyjnych.

W sklepach odzieżowych stosuje się zarówno lampy klasyczne (lampy sufitowe, wiszące, reflektory), jak i rozbudowane systemy szynoprzewodowe, które odznaczają się szczególną funkcjonalnością, pozwalającą na to, by zbudować oświetlenie sklepowe w pełni dopasowane do konkretnych potrzeb. Można umieścić na nich reflektory z opcją regulacji kąta padania, ale też płaskie lampy liniowe czy oprawy LED wiszące (użycie zintegrowanych źródeł światła). Wielką zaletą takiego systemu jest szybkie i łatwe dostosowanie warunków świetlnych do oczekiwań, dzięki swobodnemu przesuwaniu lamp względem siebie na szynach. Takie oprawy oświetleniowe do sklepów odzieżowych ułatwiają zatem doświetlanie ekspozycji i budowanie klimatu w każdej ze stref.

Oświetlenie LED do sklepu odzieżowego a natężenie i barwa światła – jak dobrać parametry światła?

Dobór lamp, które pojawią się w sklepach odzieżowych, musi uwzględniać nie tylko właściwe oprawy, ale też źródła światła. Jak już wspomnieliśmy, świetnie sprawdzają się produkty LED (energooszczędność, długa żywotność), występujące w wielu wariantach, gwarantujące odpowiednią barwę i natężenie światła do każdego z miejsc.

Jak dopasować oświetlenie sklepu odzieżowego w przypadku poszczególnych stref? Kluczowe jest zwłaszcza oświetlenie witryny sklepowej, czyli wizytówki każdego sklepu. To właśnie w tym miejscu klient styka się z marką i może zapoznać się z jej asortymentem po raz pierwszy. Dlatego tak ważne postawienie na mocniejsze, punktowe doświetlenie manekinów i produktów (oświetlenie akcentujące).

Jako oświetlenie ogólne warto wykorzystać rozproszone, delikatne światło neutralne, nie przekraczające wartości 100 lx. Przy poszczególnych wieszakach i regałach znów stosuje się mocniejsze spoty, emitujące światło do 300-400 lx. Powinno wydobywać piękno prezentowanych towarów i wpływać pozytywnie na odczucia klientów. Pamiętajmy, by w tym przypadku zadbać o właściwe parametry (neutralna barwa światła, współczynnik oddawania barw CRI powyżej 80).

Równie ważne jest odpowiednio dobrane światło w przymierzalniach. Należy rozmieścić lampy tak, by nie oślepiały i nie tworzyły nadmiernych cieni. Kąt padania warto dobrać tak, by światło nie uwypuklało niedoskonałości sylwetki, ani nie spłaszczało jej nadmiernie. Co więcej musi być jak najbardziej zbliżone do naturalnego światła dziennego (o neutralnej temperaturze barwowej i CRI powyżej 80), by pozwolić odpowiednio ocenić przymierzany produkt i idealnie dobrać kolorystykę do karnacji i indywidualnych upodobań. Najczęściej w tej strefie stosuje się panele LED (centralnie) oraz kinkiety nad lustrami.

Natomiast przy kasach dba się o to, by stworzyć przyjemną atmosferę. Dlatego w tym miejscu zazwyczaj pojawiają się eleganckie żyrandole i lampy wiszące (wyposażone również w diody LED), zapewniające rozproszone i miękkie światło w ciepłym odcieniu.

Rozmaite lampy a skuteczne oświetlenie w sklepie

Dobrze dobrane oświetlenie w sklepie odzieżowym odgrywa niebagatelną rolę w funkcjonowaniu lokalu usługowego. Przekłada się na samopoczucie klientów oraz ich decyzje zakupowe. Warto zatem zadbać o to, by wszystkie oprawy w sklepie były perfekcyjnie dopasowane do konkretnych potrzeb odbiorców – w dużej mierze wpływa to na pozycję na rynku, satysfakcję klientów oraz realne zyski dla sklepu.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge