Oświetlenie stanowiska pracy

Oświetlenie stanowiska pracy – o czym pamiętać?

W miejscu pracy umieszcza się różne rodzaje opraw oświetleniowych. Ich liczba oraz typ zależą oczywiście od specyfiki przestrzeni do wykonywania obowiązków zawodowych, indywidualnych preferencji oraz charakteru wnętrza. Podstawą przy planowaniu oświetlenia stanowiska do pracy są jednak przepisy BHP.

Czym powinny zatem wyróżniać się lampy do biura lub innego stanowiska pracy? Jak zaplanować oświetlenie miejsca pracy we wnętrzach? O tym napiszemy poniżej.

Oświetlenie stanowiska pracy – zasady BHP a światło w ramach stanowisk pracy

Na oświetlenie stanowiska pracy składa się światło słoneczne, wpadające do wnętrza przez otwory okienne lub świetliki, a także oświetlenie elektryczne, które zapewnia pełne bezpieczeństwo dla pracowników.

O tym, jakie powinno być oświetlenie na stanowisku pracy, mówią precyzyjnie przepisy polskiego prawa, w tym Przepisy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz fragmenty Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Dodatkowo trzeba również spełniać restrykcyjne normy oświetleniowe – PN-EN 12464-1:2004.

Wymienione powyżej akty prawne określają, że oświetlenie na stanowisku pracy musi zapewniać bezpieczeństwo przebywania i przemieszczania się w pomieszczeniu, a także odpowiednie warunki do wykonywania zadań wzrokowych.

Zastosowane lampy muszą gwarantować wygodę widzenia, bez dyskomfortu, który potrafią wywoływać na przykład odbłyski światła, zbyt duże lub zbyt małe natężenie światła, prowadzące do nadmiernego przemęczenia wzroku, co odbija się na efektywności wykonywania obowiązków służbowych.

Przepisy odnośnie oświetlenia na stanowisku pracy mówią również o urozmaiceniu oświetlenia w pomieszczeniach, w których pojawiają się przestrzenie robocze o zróżnicowanej funkcjonalności. Części służące wyłącznie do wykonywania prostych czynności i ciągi komunikacyjne, potrzebują często tylko oświetlenia głównego. W miejscach, w których wykonuje się precyzyjne zadania wzrokowe, trzeba wykorzystać oświetlenie złożone, dopasowane natężeniem i temperaturą barwową do konkretnych potrzeb.

Oświetlenie stanowisk pracy, które będzie bezpieczne i komfortowe dla pracowników, wymaga odpowiedniego rozkładu luminancji (natężenia oświetlenia padającego w danym kierunku), kierunku padania światła, współczynnika oddawania barw.

Jakie lampy do oświetlenia na stanowisku pracy wybrać?

Bezpieczeństwo pracy wymaga zastosowania odpowiednich lamp. Oprócz standardowych opraw sufitowych, trzeba jeszcze wykorzystać lampy zadaniowe, najczęściej ustawiane na stołach lub biurkach.

Oświetlenie zadaniowe musi równomiernie doświetlać całe miejsce robocze. Należy zadbać o to, by w żadnej jego części nie pojawiały się zacienienia ani obszary nadmiernie oświetlone lub odbijające światło. Świetnie w tej roli sprawdzają się praktyczne lampy stołowe z opcją regulowania kąta świecenia oraz wysokości oprawy.

Źródła światła a odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy

Kluczem do bezpiecznego oświetlenia stanowiska pracy pozostaje dobór odpowiednich źródeł światła. W tej kwestii trzeba kierować się przede wszystkim dwoma wartościami: luksami i lumenami. W lumenach określa się, ile światła jest emitowane przez dane źródło światła. W praktyce oznacza to, że im więcej lumenów, tym więcej światła daje żarówka LED.

Natomiast luksy (lux) to jednostka natężenia światła. Dzięki niej dowiadujemy się, ile lumenów pada na jeden metr kwadratowy. W przypadku oświetlenia na stanowiskach pracy ma to wielkie znaczenie, gdyż uwzględnia nie tylko intensywność świecenia źródła światła, ale również obszar, w którym strumień świetlny się rozprzestrzenia.

Jakie natężenie oświetlenia w miejscu pracy jest korzystne i zgodne z polskimi normami? Wszystko zależy od specyfiki wykonywanych obowiązków. Do segregowania, ręcznego pisania lub pracy przy komputerze wystarcza maksymalnie 500 luksów. Natomiast do precyzyjnych prac kreślarskich lub montażowych, trzeba już zapewnić minimum 750 luksów. Dzięki temu oświetlenie w miejscu pracy gwarantuje bezpieczeństwo i pełen komfort wzrokowy podczas realizacji zadań.

Warto również zadbać o inne parametry oświetlenia na stanowisku pracy, jak choćby temperatura barwowa i współczynnik oddawania barw, by lampy do biura gwarantowały zawsze pełen komfort i bezpieczeństwo. O czym pamiętać? Światło zimno białe poprawia koncentrację i sprzyja efektywniejszej pracy. Natomiast źródła światła, których współczynnik oddawania barw jest wyższy niż 90, pozwalają na precyzyjną pracę wzrokową na stanowisku, gdzie liczy się perfekcyjne dobieranie barw.

Prawidłowe oświetlenie stanowisk pracy – bezpieczeństwo, komfort i estetyka w miejscu pracy

Oświetlenie miejsc pracy, w tym zwłaszcza rodzaje lamp użytych na stanowiskach pracy, musi przede wszystkim mieścić się w konkretnych parametrach, zgodnych z polskimi normami. Spełnienie wymagań, które zawiera rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej oraz pozostałe akty prawne, pozwala zbudować bezpiecznie oświetlone miejsca do pracy wzrokowej, które gwarantują komfort działania. Przekłada się to na zdrowie pracowników i ich efektywność.

Odpowiednie oświetlenie (w tym dobranie natężenia światła i jego temperatury barwowej) pozwala stworzyć przyjemne miejsce do pracy, które wyróżnia się wysoką funkcjonalnością oraz ciekawą estetyką, zwłaszcza gdy stawia się na nowoczesne i ciekawe wizualnie oprawy od Azzardo.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge